Всеукраїнський турнір юних хіміків
проводиться згідно до "Положення про
Всеукраїнські учнівські олімпіади з базових та
спеціальних дисциплін, турніри, конкурси-захисти
науково-дослідницьких робіт і конкурси фахової
майстерності", ствердженого наказом
Міністерства освіти і науки України від 18 серпня
1998 р. № 305.
http://chemturnir.org.ua/html/news_u.htm
У Всеукраїнському турнірі юних хіміків можуть приймати участь команди із України і стран СНД на підставі заяви, що подається до оргкомитету турніру. Команди можуть бути збірними, тобто представляти місто або область, або можуть бути сформованими одним навчальним закладом.
Турнір юних хіміків - це змагання школярів у вмінні розв'язувати складні хімічні задачі (наукові проблеми), переконливо представляти своє рішення і відстоювати його у наукових дискусіях - хімічних боях.
Турнір за своєю формою не є ні олімпіадою, ні конференцією, хоча єднає в себе і те, і друге. Це командне змагання (п'ять учасників плюс керівник), що складається із окремих хімбоїв.
У кожному хімбою приймає участь три команди в різних ролях: Доповідач, Опонент, Рецензент. Потім команди обмінюються ролями. На протязі хімбою кожна команда повинна побувати у кожної ролі. Кожна роль має власні функції:
1. Доповідач - із списку задач, що відомий раніше, представляє своє рішення однієї із них (обирає задачу Опонент), при можливості повинен обгрунтувати свій підхід до рішення цієї проблеми.
2. Опонент - обирає задачу для Доповідача (із загального списку), оцінює коректність рішення Доповідача (не пропонуючи при цьому свого рішення), справедливість його припущень, позитивні і негативні сторони доповіді.
3. Рецензент - оцінює виступи Доповідача і Опонента (чи виконав кожний з них свою задачу).
Задачі для турніру юних хіміків формуються організаційним комітетом і розсилаються майбутнім учасникам. Це задачі відкритого типу (тобто такі, що не мають кінцевого і однозначного розв'язку), які припускають велику різноманітність підходів. При цьому припускається, що завдання виконуються колективно. Припускається використання будь-яких літературних джерел, а також консультації із фахівцями.
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ЗАДАЧІ ХХIV Всеукраїнського Турніру Юних Хіміків
(2016/2017 навчальний рік)
1. «День дурня». 1 квітня після весняних канікул учитель виявив, що все лабораторне облад-нання шкільної лабораторії замінили на таке саме, але дерев’яне. Відважному педагогу необхідно продемонструвати наступні досліди школярам: «Хімічні властивості газуватих сполук», «Хімічні вла-стивості концентрованої сульфатної кислоти», «Дистиляція водного розчину етанолу». У який спосіб учитель може здійснити згадані демонстрації?
2. «Повітря». У повітрі, що видихають хворі на діабет, інколи відчувається запах ацетону. Які ще леткі речовини можуть видихатися людиною? У діагностиці яких захворювань може бути ко-рисним аналіз повітря, що видихає людина? Запропонуйте методики визначення таких речовин.
3. «Зберігати в холодильнику». Часом недобросовісні продавці зберігають кисломолочні продукти не за належної температури, що спричиняє їх псування і розвиток патогенної мікрофлори. Запропонуйте склад і спосіб використання хімічного індикатора, який дозволяв би покупцеві бачити чи зберігався продукт весь час за належної температури.
4. «Макіяж». Істотна частина жіночого туалету — це макіяж. Запропонуйте макіяж, що міг би змінювати свій колір протягом часу або залежно від освітлення. Якщо можливо виготовити його в умовах шкільної лабораторії, запропонуйте відповідну методику, або спростуйте таку можливість.
5. «А лисички взяли сірники». В сюжеті деяких повчальних мультфільмів мова йде про хулі-ганів, які випадково влаштували пожежу, коли кинули непогашений недопалок в урну. Запропонуй-те склад матеріалу для урн, який міг би мінімізувати ризик виникнення загоряння вмісту урни або сприяти загасанню сміття. Які якості мають бути властиві цьому матеріалу? Як можна виготовити та-кий матеріал?
6. «Шпигун». Запропонуйте хімічні шпигунські пристрої «жучки», за допомогою яких можна було б збирати якомога більше інформації про людей, що перебувають у приміщенні, де ці «жучки» встановлені: число людей, час їхнього перебування у приміщенні, вік, зріст, вагу й інші параметри. Опишіть принцип їх роботи.
7. «Адамант.» У відомому циклі коміксів «Люди Ікс» видавництва «Marvel Comics» йде мова про легендарний сплав «адамант», який легко може розрізати будь-які інші сплави металів завдяки своїй унікальній твердості. Який сплав ви б назвали «адамантом» сучасності? Проаналізуйте його стійкість до дії різних хімічних реагентів. Де застосовується такий матеріал?
8. «Акумулятор». У складі стандартних літій-іонних акумуляторів є сполуки Кобальту, що є вкрай токсичними. Запропонуйте спосіб найповнішого виділення сполук Кобальту з відпрацьованих акумуляторів.
9. «Все найкраще». Відомо, що найефективніші каталізатори отримують з платинових мета-лів. З платини та її сплавів також виготовляють найбільш відповідальні деталі приладів і електроніки. Поясніть, чому такий набір найцінніших властивостей характерний саме для цієї групи металів? Яким був би наш світ, якщо б кларки поширених й рідкісних металів помінялись би місцями?
10. «Синій сульфід». Оксиди й гідроксиди металічних елементів демонструють практично всі кольори й відтінки (від червоних до синіх). У той час сульфіди цих елементів, що осаджуються з роз-чинів, виявляють значно меншу кольорову різноманітність. Зелені й сині сульфіди вкрай рідкісні або невідомі. Поясніть це явище. Чи можливо добути сульфід синього кольору осадженням з водного ро-зчину? Чи можливо добути осад синього кольору дією розчину сульфіду?
11. «Риба-куля». Оцініть можливість існування органічної речовини, молекули якої були б сферичної форми та могли б значно збільшуватися при дії зовнішніх факторів й відновлювати поча-ткову форму після припинення дії.
12. «Нетрадиційний зір». Обговоріть хімію людського зору. Розгляньте інші зорові системи і поясніть як вони працюють з хімічної точки зору. Проведіть порівняльний аналіз різних зорових сис-тем з людською.
13. «Фотосинтез». Запропонуйте систему фотосинтезу, що ґрунтується на фотосинтетичних пігментах, які не містять порфіриновий цикл.
14. «Молекулярний пінцет». Молекулярні пінцети являють собою нециклічні молекули, у яких є дві «руки», що здатні захоплювати інші молекули нековалентними зв’язками. Запропонуйте декілька варіантів сполук, що можна було б використовувати у якості молекулярних пінцетів.
15. «Органічні магніти». Речовини за своїми магнітними властивостями поділяють на діа–, пара– та феромагнетики. Опишіть, які особливості будови речовин зумовлюють ці властивості. Від чого залежить сила цих взаємодій? Запропонуйте органічні речовини, що можуть виявляти фе-ромагнітні властивості. Обговоріть можливість створення постійних органічних магнітів.
http://chemturnir.org.ua/html/news_u.htm
У Всеукраїнському турнірі юних хіміків можуть приймати участь команди із України і стран СНД на підставі заяви, що подається до оргкомитету турніру. Команди можуть бути збірними, тобто представляти місто або область, або можуть бути сформованими одним навчальним закладом.
Турнір юних хіміків - це змагання школярів у вмінні розв'язувати складні хімічні задачі (наукові проблеми), переконливо представляти своє рішення і відстоювати його у наукових дискусіях - хімічних боях.
Турнір за своєю формою не є ні олімпіадою, ні конференцією, хоча єднає в себе і те, і друге. Це командне змагання (п'ять учасників плюс керівник), що складається із окремих хімбоїв.
У кожному хімбою приймає участь три команди в різних ролях: Доповідач, Опонент, Рецензент. Потім команди обмінюються ролями. На протязі хімбою кожна команда повинна побувати у кожної ролі. Кожна роль має власні функції:
1. Доповідач - із списку задач, що відомий раніше, представляє своє рішення однієї із них (обирає задачу Опонент), при можливості повинен обгрунтувати свій підхід до рішення цієї проблеми.
2. Опонент - обирає задачу для Доповідача (із загального списку), оцінює коректність рішення Доповідача (не пропонуючи при цьому свого рішення), справедливість його припущень, позитивні і негативні сторони доповіді.
3. Рецензент - оцінює виступи Доповідача і Опонента (чи виконав кожний з них свою задачу).
Задачі для турніру юних хіміків формуються організаційним комітетом і розсилаються майбутнім учасникам. Це задачі відкритого типу (тобто такі, що не мають кінцевого і однозначного розв'язку), які припускають велику різноманітність підходів. При цьому припускається, що завдання виконуються колективно. Припускається використання будь-яких літературних джерел, а також консультації із фахівцями.
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ЗАДАЧІ ХХIV Всеукраїнського Турніру Юних Хіміків
(2016/2017 навчальний рік)
1. «День дурня». 1 квітня після весняних канікул учитель виявив, що все лабораторне облад-нання шкільної лабораторії замінили на таке саме, але дерев’яне. Відважному педагогу необхідно продемонструвати наступні досліди школярам: «Хімічні властивості газуватих сполук», «Хімічні вла-стивості концентрованої сульфатної кислоти», «Дистиляція водного розчину етанолу». У який спосіб учитель може здійснити згадані демонстрації?
2. «Повітря». У повітрі, що видихають хворі на діабет, інколи відчувається запах ацетону. Які ще леткі речовини можуть видихатися людиною? У діагностиці яких захворювань може бути ко-рисним аналіз повітря, що видихає людина? Запропонуйте методики визначення таких речовин.
3. «Зберігати в холодильнику». Часом недобросовісні продавці зберігають кисломолочні продукти не за належної температури, що спричиняє їх псування і розвиток патогенної мікрофлори. Запропонуйте склад і спосіб використання хімічного індикатора, який дозволяв би покупцеві бачити чи зберігався продукт весь час за належної температури.
4. «Макіяж». Істотна частина жіночого туалету — це макіяж. Запропонуйте макіяж, що міг би змінювати свій колір протягом часу або залежно від освітлення. Якщо можливо виготовити його в умовах шкільної лабораторії, запропонуйте відповідну методику, або спростуйте таку можливість.
5. «А лисички взяли сірники». В сюжеті деяких повчальних мультфільмів мова йде про хулі-ганів, які випадково влаштували пожежу, коли кинули непогашений недопалок в урну. Запропонуй-те склад матеріалу для урн, який міг би мінімізувати ризик виникнення загоряння вмісту урни або сприяти загасанню сміття. Які якості мають бути властиві цьому матеріалу? Як можна виготовити та-кий матеріал?
6. «Шпигун». Запропонуйте хімічні шпигунські пристрої «жучки», за допомогою яких можна було б збирати якомога більше інформації про людей, що перебувають у приміщенні, де ці «жучки» встановлені: число людей, час їхнього перебування у приміщенні, вік, зріст, вагу й інші параметри. Опишіть принцип їх роботи.
7. «Адамант.» У відомому циклі коміксів «Люди Ікс» видавництва «Marvel Comics» йде мова про легендарний сплав «адамант», який легко може розрізати будь-які інші сплави металів завдяки своїй унікальній твердості. Який сплав ви б назвали «адамантом» сучасності? Проаналізуйте його стійкість до дії різних хімічних реагентів. Де застосовується такий матеріал?
8. «Акумулятор». У складі стандартних літій-іонних акумуляторів є сполуки Кобальту, що є вкрай токсичними. Запропонуйте спосіб найповнішого виділення сполук Кобальту з відпрацьованих акумуляторів.
9. «Все найкраще». Відомо, що найефективніші каталізатори отримують з платинових мета-лів. З платини та її сплавів також виготовляють найбільш відповідальні деталі приладів і електроніки. Поясніть, чому такий набір найцінніших властивостей характерний саме для цієї групи металів? Яким був би наш світ, якщо б кларки поширених й рідкісних металів помінялись би місцями?
10. «Синій сульфід». Оксиди й гідроксиди металічних елементів демонструють практично всі кольори й відтінки (від червоних до синіх). У той час сульфіди цих елементів, що осаджуються з роз-чинів, виявляють значно меншу кольорову різноманітність. Зелені й сині сульфіди вкрай рідкісні або невідомі. Поясніть це явище. Чи можливо добути сульфід синього кольору осадженням з водного ро-зчину? Чи можливо добути осад синього кольору дією розчину сульфіду?
11. «Риба-куля». Оцініть можливість існування органічної речовини, молекули якої були б сферичної форми та могли б значно збільшуватися при дії зовнішніх факторів й відновлювати поча-ткову форму після припинення дії.
12. «Нетрадиційний зір». Обговоріть хімію людського зору. Розгляньте інші зорові системи і поясніть як вони працюють з хімічної точки зору. Проведіть порівняльний аналіз різних зорових сис-тем з людською.
13. «Фотосинтез». Запропонуйте систему фотосинтезу, що ґрунтується на фотосинтетичних пігментах, які не містять порфіриновий цикл.
14. «Молекулярний пінцет». Молекулярні пінцети являють собою нециклічні молекули, у яких є дві «руки», що здатні захоплювати інші молекули нековалентними зв’язками. Запропонуйте декілька варіантів сполук, що можна було б використовувати у якості молекулярних пінцетів.
15. «Органічні магніти». Речовини за своїми магнітними властивостями поділяють на діа–, пара– та феромагнетики. Опишіть, які особливості будови речовин зумовлюють ці властивості. Від чого залежить сила цих взаємодій? Запропонуйте органічні речовини, що можуть виявляти фе-ромагнітні властивості. Обговоріть можливість створення постійних органічних магнітів.